1. Bestäm dig
Ge det papperslösa bokslutet en ärlig chans. Börja med att försöka under en viss period eller med ett visst antal klienter. Var konsekvent och skriv inte ut någonting. Du kan spara alla dokument från våra olika program till pdf-filer istället för att skriva ut.
2. Skapa gemensamt tänk
Gå samman på kontoret och kom överens om hur ni namnger filer och vilka regler som ska gälla för vad och var man ska spara. I nya Capego Bokslut får du hjälp att strukturera din bokslutsdokumentation.
3. Involvera kunder och medarbetare
Berätta att du tänker arbeta papperslöst med årets bokslut. Idag finns det massor av enkla sätt att scanna in allt man behöver, så be dina kunder att skicka in sina underlag digitalt. Arbetar du i molnbaserade bokslutsprogram kan du enkelt hämta underlag direkt därifrån. I Capego Bokslut utgår du från balansräkningen och kan enkelt pricka av olika konton digitalt. Skicka sedan tillbaka det färdiga bokslutet digitalt. Boksluten kan lika gärna ligga i en mapp på datorn som att stå i en pärm i en bokhylla!
4. Håll rent
Avsätt tid för att underhålla och städa. Lika väl som du tidigare tagit dig tid att städa i din bokhylla eller i förrådet bör du ta dig tid att städa undan i dina mappar och din mejl.
5. Rör på dig
Skapa en arbetsmiljö där personalen inte behöver sitta vid sitt skrivbord för att kunna utföra sina uppgifter. På så vis rör vi oss mot ett mer papperslöst kontor generellt. Om du ständigt rör på dig är det enklare att ha alla dina dokument digitalt än under armen.