Men dessa checklistor i Capego är inte allt. Nedan har vi sammanställt en checklista över det material som behövs i ett bokslut eller inför en revision. Detta material behövs för att på ett så snabbt och effektivt sätt förenkla revisionsprocessen. Dokumenten kan du spara direkt i Capegos Digitala Årsakt vilket hjälper dig att snabbt och enkelt ställa samman en fullständig och digital bokslutsdokumentation i ett dokument. Med den indexerade PDF-filen anpassar du för olika mottagares behov, till exempel för revisorn eller din kund.
- Bokföringsmaterial för hela räkenskapsåret. (Samliga verifikations pärmar, leverantörs fakturor och kundfakturor)
- Bokföringsmaterial för de första två månaderna på det nya räkenskapsåret. (Samliga verifikations pärmar, leverantörs fakturor och kundfakturor)
- Bokslutsspecifikationer med tillhörande dokumentation för samtliga balanskonton. (T ex PDF från Capego Bokslut.)
- Balans- och resultatrapport för hela räkenskapsåret samt för det nya räkenskapsåret fram till dagen för revisionen.
- SIE4-fil från Capgo Bokslut, även för det nya räkenskapsåret (tas ut från redovisningsprogramet, se ovan). Maila den till revisorn.
- Föregående års inkomstdeklaration för bolaget.
- Senaste slutskattsedeln från Skatteverket.
- Registreringsbevis från Skatteverket (där det framgår om/när bolaget är registrerat för F-skatt, moms och arbetsgivaravgifter).
- F-skattsedeln för det gångna räkenskapsåret.
- Samtliga skattekontoutdrag och skattedeklarationer för räkenskapsåret samt för de tre första månaderna på det nya räkenskapsåret alternativt ett e-skattekontoutdrag som sträcker sig från första dagen på räkenskapsåret till den dag bokslutet lämnas till revisorn.
- Kopia på engagemangsbesked från företagets samtliga banker.
- Kopia på samtliga undertecknade reverser för lån från privatpersoner, privata bolag etc.
- Undertecknade kassa- och lagerinventeringsintyg.
- Värderingsintyg för under året sålda inventarier (gäller för bilar, maskiner m m).
- Sammandrag av kontrolluppgifter för samtliga anställda.
- Kopia av samtliga försäkringsbrev (företagsförsäkring samt eventuella ytterligare försäkringar).
- Uppdaterad aktiebok (om det under året skett några ägarförändringar).
- Uppgifter om ställda säkerheter och ansvarsförbindelser (t ex företagsinteckningar eller borgensförbindelser).
- Kopia av väsentliga avtal, som ingåtts under räkenskapsåret.
- Kopia av protokoll från samtliga styrelsemöten, som hållits under räkenskapsåret.
- Kopia av protokoll från såväl årsstämma som eventuell extra bolagsstämma som hållits under räkenskapsåret.